Kuala Lumpur, 4 September 2024 – Kerajaan Malaysia hari ini mengumumkan beberapa perubahan penempatan dan pelantikan baharu dalam jawatan Pengurusan Tertinggi Perkhidmatan Awam. Langkah ini bertujuan untuk menyokong pelaksanaan Reformasi Perkhidmatan Awam yang menekankan kepantasan, ketangkasan, dan kedinamikan dalam kepimpinan sektor awam.

Menurut Dato’ Sri Shamsul Azri bin Abu Bakar, Ketua Setiausaha Negara, perubahan ini sejalan dengan pengumuman Sistem Saraan Perkhidmatan Awam oleh YAB Perdana Menteri, yang menuntut keupayaan pemimpin untuk menghadapi cabaran era baharu. “Ini adalah langkah strategik untuk memastikan bahawa kepimpinan tertinggi dalam perkhidmatan awam sentiasa relevan dan berdaya saing,” katanya dalam satu kenyataan.

Selain itu, perubahan ini juga mencerminkan sinergi kerjasama antara agensi dan penghayatan prinsip #taatsetia, yang mengutamakan kesetiaan kepada Raja dan Negara dalam merealisasikan aspirasi Kerajaan MADANI di bawah kepimpinan Perdana Menteri.

Pelantikan baharu ini dijangka akan memperkukuh struktur kepimpinan dan meningkatkan kecekapan dalam perkhidmatan awam, sekali gus memastikan kerajaan dapat memberikan perkhidmatan yang lebih baik kepada rakyat.

Leave a Reply