Pulau Pinang, 4 September 2024 – Pengerusi DAP Pulau Pinang, Chow Kon Yeow, telah mengumumkan keputusannya untuk tidak mempertahankan jawatan Pengerusi dalam Konvensyen Biasa DAP Pulau Pinang yang akan diadakan pada 22 September ini.

Keputusan itu dilihat sebagai satu langkah untuk memberi laluan kepada pembaharuan dalam kepimpinan parti di peringkat negeri selepas beliau menerajui jawatankuasa tersebut selama 25 tahun.

Menurut kenyataan media yang dikeluarkan oleh Setiausaha Agung DAP, Loke Siew Fook, beliau menghormati keputusan dan pendirian Chow Kon Yeow, dan menjelaskan bahawa keputusan ini telah dibincangkan bersama sebelum pengumuman dibuat.

“Keputusan beliau tidak akan memberi kesan kepada pentadbiran Kerajaan Negeri Pulau Pinang. Sdr Chow akan terus memegang jawatan Ketua Menteri Pulau Pinang sehingga akhir penggal ini, selaras dengan peruntukan Perlembagaan Negeri yang menghadkan jawatan Ketua Menteri kepada dua penggal sahaja,” kata Loke Siew Fook dalam kenyataannya.

Pengumuman ini telah menarik perhatian ramai, terutama sekali di kalangan ahli-ahli DAP dan pemerhati politik di Pulau Pinang. Chow Kon Yeow, yang telah lama berkhidmat dalam kepimpinan DAP negeri, dijangka akan terus memainkan peranan penting dalam politik negeri walaupun tidak lagi memegang jawatan Pengerusi parti.

Dengan keputusan ini, fokus kini beralih kepada siapakah yang akan mengambil alih jawatan Pengerusi DAP Pulau Pinang yang bakal dikosongkan oleh Chow Kon Yeow.

Nama-nama seperti Timbalan Pengerusi, Zairil Khir Johari, dan beberapa pemimpin lain disebut-sebut sebagai calon berpotensi untuk mengisi kekosongan tersebut.

Namun, walaupun Chow Kon Yeow tidak lagi akan menjadi Pengerusi DAP Pulau Pinang, beliau masih mempunyai tanggungjawab besar sebagai Ketua Menteri. Banyak pihak akan memerhati bagaimana beliau akan mengemudi negeri ini sehingga penggal pentadbirannya berakhir.

Keputusan Chow Kon Yeow ini juga menandakan satu titik penting dalam politik DAP Pulau Pinang, yang mungkin akan menyaksikan perubahan kepimpinan yang lebih luas dalam parti itu di masa akan datang.

Leave a Reply