KLUANG, 29 September 2024 – Ahli Jawatankuasa Pemuda UMNO Bahagian Shah Alam, Azrul Abu Hassan, memuji usaha yang ditunjukkan oleh Pakatan Harapan (PH) dan DAP dalam kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) DUN Mahkota baru-baru ini.

Walaupun PH tidak menyertai kerajaan Negeri Johor, Azrul menegaskan bahawa sokongan awal yang diberikan oleh DAP, terutamanya Ketua Wanita DAP, Teo Nie Ching, merupakan satu langkah yang sangat dihargai.

“Teo Nie Ching turun awal membantu kempen, khususnya dengan memujuk pengundi Cina di kawasan tersebut, untuk memenangkan calon UMNO dan Barisan Nasional (BN). Ini membuktikan semangat kerjasama yang wujud dalam Perpaduan antara PH dan BN,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Tambah Azrul, kempen sokongan PH itu dilakukan meskipun terdapat desakan daripada Ketua Pemuda AMANAH Bahagian Kluang untuk PH bertanding di DUN Mahkota. Namun, beliau memuji sikap gentle jentera PH, terutamanya DAP, yang tetap memberi sokongan padu kepada calon BN.

Sokongan Confidence & Supply

Azrul juga menyarankan agar PH di Johor mempertimbangkan untuk menyatakan sokongan confidence & supply kepada kerajaan Negeri Johor yang dipimpin BN, bagi memastikan kestabilan pentadbiran negeri.

“PH boleh menunjukkan sokongan dengan cara ini dan sebagai balasannya, kerajaan Johor boleh melantik ahli-ahli majlis daripada kalangan pemimpin PH di kawasan yang mereka menangi,” katanya lagi.

Menurut Azrul, kerjasama ini mencerminkan bagaimana BN dan PH saling melengkapi, berbeza dengan pergelutan yang berlaku antara UMNO dengan PAS dan BERSATU di blok Perikatan Nasional (PN), di mana mereka sering berebut kawasan Melayu.

Kerjasama Sehingga PRU16

Beliau turut berharap semangat perpaduan antara PH dan BN akan diteruskan sehingga Pilihan Raya Umum (PRU) ke-16 nanti. “Kerjasama ini perlu kekal demi memastikan kestabilan politik dan pembangunan yang berterusan di negara ini,” tambahnya.

Azrul turut menawarkan sesi kuliah menerusi TikTok bagi mereka yang masih keliru mengenai konsep kerjasama PH dan BN dalam Kerajaan Perpaduan, sambil mengulangi pentingnya kefahaman yang jelas tentang kerjasama ini untuk masa depan politik negara.

PRK Mahkota: Kemenangan Besar BN-PH

Dalam PRK DUN Mahkota, BN berjaya mengekalkan kerusi tersebut dengan majoriti besar. Kejayaan ini dikatakan sebagai hasil daripada gabungan undi BN dan PH, yang mana kempen bersama ini dianggap sebagai ujian kekuatan kerjasama Perpaduan antara dua parti itu di lapangan.

Leave a Reply