SUBANG JAYA – “Kita mahu mereka berpendapatan tinggi dengan menjadi usahawan. Itu satu kaedah yang sangat mujarab untuk mengatasi kos sara hidup”

Demikian kata Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Seri Ahmad Maslan.

Katanya, kerajaan mahu rakyat mendapat pendapatan tinggi dengan menjadi usahawan sekali gus dapat mengurangkan isu ‘under employment’.

“Rakyat Malaysia perlu menjadikan usahawan sebagai kerjaya pilihan utama dalam meningkatkan pendapatan mereka.

“Kita ingin rakyat berpendapatan tinggi. Sekarang rakyat mengeluh tentang kos sara hidup yang tinggi dan antara puncanya ialah harga barang naik dan pendapatan rendah,” katanya pada sidang media selepas Prapelancaran Hari Usahawan Negara 2023 (HUN2023) di Sunway Resort Hotel, di sini.

Yang turut hadir, Pengerusi HUN yang juga Presiden Pembangunan Usahawan Kecil Malaysia, Datuk Seri Abu Hasan Mohd Nor.

Ahmad menambah, kadar penggajian bagi setiap peringkat pengajian tidak seiring, apabila menekankan wujud pekerja berijazah menerima gaji berskala STPM, diploma, STPM bergaji SPM dan SPM bergaji minima.

“Ini kerana mereka bukan usahawan, mereka orang yang makan gaji. Sebab itu kita mahu rakyat Malaysia memilih usahawan sebagai kerjaya pilihan utama.

“Terdapat juga kajian ilmiah, lebih ramai kadar usahawan di sesebuah negara, lebih cepat negara itu maju.

“Jadi Hari Usahawan Negara itu bagi memastikan kesedaran terhadap kerjaya itu disebarluaskan dengan lebih baik,” katanya.

Jelasnya, banyak bantuan ditawarkan kerajaan kepada rakyat Malaysia, malangnya tidak ramai yang memohon dan maklumat tidak disampaikan dengan baik kepada kumpulan sasaran.

Justeru, katanya untuk menjadi usahawan berjaya, mereka perlu meningkatkan ilmu dan pengetahuan sebagai modal pertama.

“Sekarang semua maklumat di hujung jari. Buat sahaja carian dan taip www.mof.gov.my dan segalanya ada di situ termasuk bantuan dan bajet 2023 kepada usahawan.

“Ini yang saya sebut modal pertama untuk usahawan bukan kewangan tetapi ialah ilmu dan maklumat supaya mereka boleh tahu bantuan yang diberikan oleh kerajaan dan institusi kewangan,” katanya.

HUN 2023 dijangka diadakan di Dataran Putrajaya, pada 28 hingga 30 Julai 2023.