Presiden Nasional Parti Gerakan, YB Senator Datuk Dr. Dominic Lau Hoe Chai menyuarakan pendapat mengenai kenyataan Kementerian Dalam Negeri (KDN) baru-baru ini memberitahu pihak yang membuat rakaman ketika tangkapan atau serbuan boleh diambil tindakan.

Menurut KDN, tindakan tersebut diambil kerana menghalang pegawai awam menjalankan tugas dan mengganggu siasatan.

“Saya tak faham, apa masalah dengan membuat rakaman video atau audio. Bagaimana secara teknikalnya ia ganggu siasatan?.

“Apa salah kalau rakyat nak rakam sebarang tindakan pihak berkuasa. Dengan syarat tak ganggu pihak berkuasa,” katanya dalam perbahasan RUU Suruhanjaya Bebas Tatakelakuan Polis 2020 di Parlimen semalam.

Katanya, bagaimana secara teknikal ia mengganggu siasatan dan dengan siapa konsultansi, kajian dan perbincangan apa diadakan dalam menentukan perkara tersebut.

Tambahnya, adakah keputusan tersebut hanya berpaksikan satu pihak sahaja. KDN sepatutnya menjelaskan dengan lebih terperinci definisi syarat tersebut.

“Kenapa menubuhkan suruhanjaya bebas tetapi sekadar mandulkan kuasa untuk menentukan hukuman.

“Adakah ia sekadar mengaum, tapi tak ada kuasa untuk menghukum yang bersalah,” tegasnya

Jelasnya lagi, apa yang rakyat mahukan adalah suruhanjaya bebas, berkuasa untuk menyiasat, memanggil setiap pegawai yang berkaitan, menentukan keputusannya secara bebas, dan mengambil tindakan terhadap yang bersalah.

RUU ini perlu komprehensif, menyeluruh dan mengutamakan objektif utamanya dalam meletakkan anggota polis bertanggungjawab ke atas setiap tindakan mereka.

Pada masa yang sama, beliau juga menyokong RUU Suruhanjaya Bebas Tatakelakuan Polis 2020 yang dikemukakan oleh KDN tetapi mesti menjadi badan bebas bukan sekadar nama tetapi dalam setiap kuasa diperuntukkan.

Leave a Reply