PETALING JAYA – Selama 13 tahun berjuang dalam membantu pesakit buah pinggang, Pengasas, Pengerusi dan Pengarah Neo Medicare, Prof Dr Ab Aziz Al Safi berbangga apabila usahanya itu diiktiraf oleh Asia Book of Records.

Menerusi anugerah yang diterima, Prof Ab Aziz berjaya merawat seramai 5,000 pesakit buah pinggang dalam pelbagai peringkat sehingga berjaya dan bebas daripada sakit yang diderita.

Menurutnya, tanpa dialisis dengan kaedah rawatan alternatif yang dijalankan diharap dapat membantu lebih ramai lagi pesakit buah pinggang pada masa akan datang.

“Menerusi rawatan yang disediakan untuk pesakit buah pinggang kronik (CKD) kami menggabungkan rawatan perubatan alopatik konvensional bersama teknik perubatan integratif seperti pengubahsuaian diet, rendaman air panas, rawatan 360 darjah yang diperkenalkan oleh Dr Binwaroop Roy Chowdhury, dan terapi bekam.

“Pesakit hanya perlu menjalani rawatan sekali seminggu sehingga mereka benar-benar pulih disamping nasihat dan penjagaan makanan seimbang yang disarankan. Semua rawatan ini kami jalankan di klinik Neo Medicare di Kota Bharu, Kelantan,” katanya.

Selain daripada sumbangannya yang luar biasa dalam rawatan CKD, Prof Ab Aziz juga adalah mantan Pensyarah di Pusat Pengajian Sains Perubatan (PPSP) Universiti Sains Malaysia (USM) dan Pakar Perunding Kanan di Pusat Diabetes Hospital USM, Kubang Kerian, Kelantan.

Beliau turut mengetuai Kumpulan Penyelidik Bekam Klinikal USM Kubang Kerian dan juga Pengasas serta Penyelaras Kursus Diploma Eksekutif Jurubekam Klinikal di USM.

Pencapaian beliau tidak hanya terbatas dalam bidang klinikal tetapi juga diiktiraf dalam pelbagai bidang akademik dan penyelidikan.

Pasukan Kumpulan Neo Medicare adalah pakar dalam menggunakan penjagaan perubatan integratif untuk menyelesaikan penyakit kronik seperti penyakit CKD, diabetes mellitus dan sindrom metabolik serta penyakit kronik yang lain.

Kumpulan perubatan itu turut menyediakan kelengkapan dengan pelbagai mesin dan peralatan canggih serta termaju seperti hipertermia, ECP, CTU dan i-tera bagi mempercepatkan proses pemulihan.

Bagi orang ramai yang ingin mengetahui lebih lanjut mengenai rawatan penyakit buah pinggang ini layari www.Neomedicaregroup.com dan www.elakdialisis.com.

By Cynthia

Leave a Reply