KUALA LUMPUR – Keputusan Khazanah Nasional Berhad untuk menjual sebahagian besar saham Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) secara langsung kepada BlackRock pada waktu perpaduan global terhadap hubungan perdagangan yang membabitkan Israel adalah penting, amat membimbangkan.

Presiden Parti Bersatu Sasa Malaysia (BERSAMA) Danial Marnokaran Abdullah berkata, langkah ini tidak mengambil kira pertimbangan emosional dan etika rakyat Malaysia yang berdiri teguh dengan perjuangan rakyat Palestin.

“Menjual kepentingan kekayaan kedaulatan kita kepada sebuah syarikat yang mempunyai hubungan langsung dengan Israel bukanlah keputusan bijak oleh lembaga pengarah Khazanah dan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mengetuai lembaga berkenaan.

“Saya menggesa agar tindakan ini dipertimbangkan semula untuk memastikan aset negara kita diuruskan dengan cara yang mencerminkan nilai dan pendirian geopolitik kita,” katanya menerusi kenyataan yang dimuat naik di laman sosial X, hari ini.

Dalam pada itu, beliau turut mengulas mengenai kenyataan terkini Anwar Ibrahim bahawa ekonomi akan terjejas jika negara memutuskan hubungan dengan semua syarikat yang berkaitan dengan Israel dan menetapkan satu contoh yang membimbangkan bagi kepimpinan negara di peringkat global.

“Walaupun diakui bahawa negara kita memerlukan sokongan korporat yang menyeluruh, BlackRock tidak seharusnya dianggap sebagai pilihan memandangkan kesedaran yang semakin meningkat tentang penglibatannya dalam menjejaskan kedaulatan negara-negara lain, terutama yang disoroti semasa konflik Rusia-Ukraine.

“Malaysia tidak harus bergantung kepada mana-mana entiti korporat atau pengaruh yang boleh membahayakan kedaulatan dan aset negara kita.

“Ini adalah amaran tegas kepada Perdana Menteri Anwar Ibrahim untuk mempertimbangkan dengan teliti implikasi kebergantungan ekonomi sedemikian dan untuk menegakkan integriti dan kemerdekaan negara kita,” katanya lagi.

By Cynthia

Leave a Reply