Kuala Lumpur, 12 September2024 – Isu saman RM25 juta yang difailkan oleh Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok, terhadap Ketua Pemuda UMNO, Dr. Akmal Salleh, terus mencetuskan kontroversi apabila pemimpin-pemimpin daripada kedua-dua parti saling berbalas kenyataan.

Teresa Kok bertindak mengambil langkah undang-undang selepas kenyataan Dr. Akmal yang dikatakan mencemarkan nama baiknya berhubung isu sijil halal di restoran. Dalam kenyataan sebelumnya, Teresa mempersoalkan cadangan yang diutarakan oleh Menteri Agama mengenai kewajipan sijil halal di semua restoran, mendakwa Malaysia berpotensi menjadi bahan ketawa di peringkat antarabangsa jika dasar itu dilaksanakan.

Langkah Teresa untuk menyaman Dr. Akmal sebanyak RM25 juta dilihat oleh UMNO sebagai suatu bentuk provokasi. Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO, Mohd Puad Zarkashi, tampil mengkritik tindakan Teresa dan mendesak agar DAP mengawal pemimpin-pemimpinnya daripada membuat kenyataan yang dianggap melampaui batas.

“Kenapa Teresa mahu saman sampai RM25 juta? Saman ini jelas provokatif dan sudah tentu UMNO akan membela Akmal dalam isu ini,” ujar Puad dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau menambah bahawa Teresa sendiri yang salah faham mengenai kenyataan Menteri Agama, yang hanya menyatakan bahawa cadangan mewajibkan sijil halal untuk semua restoran masih dalam peringkat kajian dan melibatkan banyak agensi. Menurut Puad, tiada undang-undang pada masa ini yang mewajibkan penggunaan sijil halal, dan Teresa bertindak melulu dengan memberikan respons tanpa memahami sepenuhnya kenyataan tersebut.

“Kenyataan Menteri Agama jelas memerlukan kajian terperinci, namun Teresa dengan tergesa-gesa membantah dan mengeluarkan kenyataan yang tidak wajar. Ini jelas menunjukkan siapa sebenarnya yang memulakan provokasi,” kata Puad.

Di pihak DAP pula, beberapa pemimpin mempertahankan tindakan Teresa Kok, dengan menyatakan bahawa beliau mempunyai hak untuk mengambil tindakan undang-undang jika merasa difitnah. Mereka juga menuduh UMNO sengaja memperbesar-besarkan isu ini untuk meraih sokongan politik.

Isu ini dijangka terus menjadi topik hangat di kalangan pemerhati politik, dengan kedua-dua parti saling mengeluarkan kenyataan bagi mempertahankan pendirian masing-masing.

Leave a Reply