KUALA LUMPUR, 13 September 2024 – Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO, Datuk Mohd Puad Zarkashi, menegaskan bahawa tidak perlu bagi Pemuda Pas untuk terus mencabar UMNO agar meninggalkan kerajaan perpaduan.

Menurutnya, UMNO tetap komited mempertahankan kesucian agama Islam dan terus memperjuangkan kepentingan Melayu serta Islam dalam pentadbiran semasa.

Mohd Puad menyatakan bahawa UMNO telah lama konsisten dalam memperjuangkan isu-isu utama berkaitan agama dan bangsa. Beliau memberikan contoh beberapa isu seperti stokin sekolah, logo halal, dan keputusan parti untuk menolak cadangan menjadikan Kampung Baru sebagai tapak warisan, di mana UMNO tegas mengambil pendirian tanpa kompromi.

“Keputusan UMNO untuk kekal dalam kerajaan hari ini adalah yang terbaik dan lebih baik daripada kerajaan PN sebelum ini. Kita tidak dirundingi dalam beberapa keputusan besar sewaktu pentadbiran Tan Sri Muhyiddin Yassin, termasuk penggantungan parlimen, sedangkan Pas ketika itu hanya menjadi pak turut,” katanya dalam kenyataan.

Mohd Puad turut menekankan bahawa perbezaan pendapat dalam kalangan pemimpin UMNO bukanlah sesuatu yang tabu, sebaliknya menjadi salah satu mekanisme ‘check and balance’ yang sihat.

Walaupun ada perbezaan pandangan secara terbuka, perkara utama adalah keputusan yang dibuat dalam kabinet adalah hasil perundingan bersama.

Beliau juga mengingatkan bahawa UMNO tidak perlu diajar tentang bagaimana untuk bertindak dalam situasi politik. Mengimbas pengalaman sebelum ini, Mohd Puad berkata, UMNO sudah pernah menarik sokongan terhadap kerajaan Muhyiddin apabila parti tersebut didapati tidak mendengar suara akar umbi dan kepimpinan UMNO.

Dengan situasi politik yang semakin mencabar, Mohd Puad menyatakan bahawa UMNO akan terus memainkan peranan penting dalam kerajaan perpaduan, tanpa tunduk kepada tekanan dari mana-mana pihak yang cuba menggoyahkan kestabilan kerajaan semasa.

Leave a Reply