KUALA LUMPUR, 28 September 2024 – Setiausaha Agung DAP, Loke Siew Fook, merakamkan ucapan tahniah kepada Pengerusi Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Zahid Hamidi, serta Menteri Besar Johor, Datuk Onn Hafiz, atas kejayaan besar calon BN, Syed Hussein, dalam Pilihanraya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Mahkota.

Calon BN tersebut memperoleh kemenangan dengan majoriti besar sebanyak 20,609 undi, menunjukkan kekuatan sokongan yang diperolehi oleh Kerajaan Perpaduan di kawasan tersebut.

Loke menegaskan bahawa kejayaan ini adalah hasil daripada formula kerjasama antara Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Harapan (PH) di bawah payung Kerajaan Perpaduan.

Menurutnya, PRK Mahkota membuktikan bahawa kerjasama politik antara kedua-dua gabungan tersebut mampu menyatukan sokongan pelbagai kaum dan menghasilkan kejayaan di kawasan-kawasan campuran seperti DUN Mahkota.

Peratusan Mengundi Rendah Pengundi Bukan Melayu

Walaupun kemenangan besar dicapai, DAP menyatakan keprihatinan terhadap peratusan mengundi yang rendah dalam kalangan pengundi bukan Melayu. Loke menjelaskan bahawa pucuk pimpinan DAP akan terus berusaha mempertingkatkan penerangan di peringkat akar umbi bagi meyakinkan para penyokong tentang agenda dan hala tuju Kerajaan Perpaduan.

Beliau juga menyeru semua parti dalam Kerajaan Perpaduan agar terus menjaga keharmonian dan memperkukuhkan hubungan kerjasama demi mencapai lebih banyak kejayaan pada masa akan datang.

Kesan Positif Kepada Pelaburan Asing

Loke turut menekankan bahawa kemenangan dalam beberapa PRK kebelakangan ini mampu memberikan mesej positif kepada pelabur asing. Menurutnya, kestabilan politik dan keutuhan kerajaan yang diterajui oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, mampu memberi keyakinan bahawa kerajaan semasa berada di landasan yang kukuh untuk meneruskan pentadbiran bagi tempoh yang panjang.

Kemenangan PRK Mahkota ini dianggap satu lagi petanda bahawa kerjasama erat antara BN dan PH dalam Kerajaan Perpaduan terus mendapat sokongan padu daripada rakyat, sekaligus memperkukuhkan kedudukan politik kedua-dua gabungan tersebut di peringkat nasional.

Leave a Reply