Kuala Lumpur, 9 Disember 2021 – Hari ini menandakan bermulanya Jobs@MyKomunity, pemacu pengambilan B40 oleh NGO kebangsaan untuk MyKomunity (Persatuan Komuniti Sosiokebajikan Malaysia). Program ini bertujuan untuk menghubungkan rakyat Malaysia yang mencari peluang pekerjaan dengan majikan yang mencari pekerja kolar biru, minggu ini MyKomunity dengan kerjasama Jabatan Kebajikan Masyarakat Subang Jaya dan Pangsapuri Enggang Bandar Kinrara, memuktamadkan bahagian pertama projek perintis sulungnya. itu berakhir kukuh selepas menjangkau 250 pencari kerja daripada komuniti B40, kolar biru dan perumahan awam Lembah Klang, serta lebih 40 syarikat dengan lebih 400 kekosongan untuk ditawarkan di KL dan Selangor.

Pengasas dan Pengerusi Dato’ Sri Devan Vidondaraja, menyatakan peningkatan yang membimbangkan dalam pengangguran dan kemiskinan selepas langkah-langkah baru-baru ini diambil untuk kerajaan Malaysia untuk memerangi Covid-19. Ramal rakyat Malaysia yang kehilangan kerja terpaksa menerima belas ihsan daripada masyarakat sekeliling oleh kerana majikan terpaksa mengurangkan tenaga kerja bagi mengurangkan kos perbelanjaan.

“Sekatan Perintah Kawalan Pergerakan di Malaysia telah meninggalkan kesan ekonomi yang teruk. dan berpanjangan kepada kadar pengangguran negara yang terus meningkat secara eksponen”, katanya sambil menambah, “Objektif utama Mykomunity buat masa ini adalah untuk mencaril pekerjaan buat orang ramai.” Penurunan pendapatan telah menyebabkan banyak isi rumah daripada kumpulan berpendapatan tinggi beralih kepada kumpulan yang lebih rendah, manakala kadar pengangguran negara telah melonjak naik sebanyak 10% dalam beberapa bulan.

Lebih memburukkan lagi keadaan, dengan banyak sektor ekonomi mengalami pengangguran, muncul korelasi yang tenang dan peningkatan penyakit masyarakat seperti penderaan domestik dan kanak-kanak.

Kecenderungan ini sungguh membimbangkan dan pihak MyKomunity membuat gesaan dengan melakukan tindakan dengan menghubungi lebih 40 syarikat dengan lebih 400 kekosongan untuk menawarkan semua rakyat Malaysia berumur 18 tahun ke atas dengan pendapatan yang sewajarny termasuk dengan caruman KWSP dan PERKESO.

Penempatan ini akan mempunyai pintu masuk yang mudah dan latihan serta kemahiran semula disediakan. Rakyat Malaysia bukan sahaja akan bekerja dengan pendapatan tetap, tetapi kini akan mempunyai kemahiran baharu yang menjadikan mereka lebih serba boleh dalam persekitaran ekonomi semasa ini dengan peluang untuk berkembang. Setiap orang yang bekerja kemudiannya. akan me wang. peluang berkembang, membangun dan, ringkasnya, membuat lebih banyak wang.

“Harapan kami adalah untuk memulihkan rakyat Malaysia supaya mereka dapat menyara keluarga dan terus mendidik generasi muda kita untuk masa depan negara”, kata Dato Sri Devan. Menggunakan kedua-dua cara digital dan juga pendekatan “boot-on-the-ground”, matlamatnya adalah untuk mendekati seramai boleh golongan 840, komuniti kolar biru dan perumahan awam untuk mencari seramai mungkin pencari kerja dari setiap komuniti ini, serta meletakkan wajah dar jiwa kepada Mykomunity sambil membina hubungan kepercayaan dengan setiap orang.

Majikan juga mendapat manfaat daripada usaha ini dengan pengambilan pekerja tempatan Menaikkan had gaji minimum untuk pekerja kilang, runcit dan perkilangan untuk buruh domestik kita, pertukarannya ialah majikan tidak perlu lagi membayar visa pekerja asing, penginapan dan permit. MyKomunity berharap syarikat-syarikat daripada sektor swasta untuk mengamalkan matlamat dan misi yang sama. Jika setiap 2 daripada 10 orang menerima pekerjaan dan membangunkan set kemahiran mereka, ini akan mendekatkan negara kepada aspirasi kemakmuran bersama untuk semua dan generasi akan datang.

Bentuk sokongan yang berterusan, seperti penjagaan kesihatan mental juga akan disediakan. Kemurungan dan penyakit masyarakat lain yang timbul akibat pengangguran akan memerlukan perubahan dalam perspektif dan kami memahami motivasi untuk memilih yang lebih baik akan diperlukan.

“Kami berharap inisiatif ini mendapat tarikan dan mengalu-alukan semua syarikat dan orang ramal untuk bersatu dalam menyelesaikan isu pengangguran dan kemiskinan yang disebabkan oleh wabak ini”, kata Dato Sri Devan.

MyKomunity menggalakkan semua rakyat Malaysia yang memerlukan pekerjaan dan syarikat yang mempunyai kekosongan jawatan untuk melayari www.mykomunity.com.my. Isikan butiran yang diperlukan dan kami akan membantu dalam.

Diilhamkan dan berpandukan prinsip Rukun Negara, MyKomunity adalah platform untuk semua rakyat Malaysia (masyarakat sivil, sektor swasta, kerajaan dan Rakyat seperti anda dan saya) untuk bersama-sama membina balik negara Malaysia yang kita kasihi.

Berikut adalah misi Mykomunity

  1. Mengatasi masalah pengangguran di kalangan masyarakat B40, pekerja berkolar biru dan sekitar penduduk di PPR
  2. Menggalakkan syarikat swasta untuk memberi peluang pekerjaan kepada pekerja tempatan.

Objektif:

  1. Membantu pekerja dalam merangka resume mereka dan mencari pekerjaan yang sesuai.
  2. Menutupi jurang di antara pekerja tempatan dan syarikat swasta dari segi pemberian gaji minimum, latihan pengurusan dan juga sokongan kesihatan mental.
  3. Memberi perkhidmatan atas talian kepada rakyat Malaysia dan menyediakan fungsi live-chat dengan MyKomunity ataupun khidmat kaunselor untuk menggalakkan konsep mesra rakyat dalam MyKomunity.
  4. Memberi nasihat percuma kepada syarikat swasta dalam penjana serta insentif dari kerajaar khasnya dalam bentuk subsidi gaji, supaya pekerja akan dapat gaji minimum serta elaun tambahan.
  5. Bekerjasama dengan pertubuhan NGO lain untuk mencapai matlamat membendung masalah pengangguran di Malaysia

Leave a Reply