KUALA LUMPUR – Biro Pelancongan Taiwan telah melancarkan sebuah video promosi pelancongan mesra Muslim, Salam Taiwan 2024, “Jom Taiwan!”.

Acara itu telah dilancarkan oleh Ketua Bahagian Antarabangsa Biro Pelancongan, Huang Yi-Cheng, Pengarah Pejabat Ekonomi dan Kebudayaan Taipei di Kuala Lumpur, Chou Shi-Pi dan Duta Pelancongan Muslim Taiwan, Cik Nabila Razali.

Lebih 40 orang wakil media dari Malaysia telah dijemput ke Taiwan untuk merasai persekitaran pelancongan mesra Muslim di negara itu.

Menurutnya, dari Januari sehingga April 2024, pelancong Malaysia ke Taiwan melebihi 170,000, meningkat sebanyak 97% berbanding waktu pra-pandemik.

Beliau berkata ini menjadikan Malaysia salah satu pasaran pelancongan dari Asia Tenggara yang paling penting di Taiwan.

“Sejak 2019, Taiwan telah disenaraikan sebagai antara tiga destinasi utama bukan OIC dalam Indeks Perjalanan Muslim Global (GMTI), Taiwan diiktiraf berjaya menonjolkan persekitaran pelancongan mesra Muslim.

“Pada tahun ini, Biro Pelancongan Taiwan telah melancarkan promosi komprehensif yang menyasarkan pasaran pelancongan untuk Muslim Malaysia,” katanya.

Menurut kenyataan itu, Biro Pelancongan Taiwan telah menggunakan jenama “Salam Taiwan” sejak 2018 untuk menonjolkan Taiwan sebagai destinasi yang mengalu-alukan kedatangan pelancong Muslim.

Beliau berkata untuk tahun ini, mereka menjemput selebriti Malaysia Nabila Razali sebagai Duta Salam Taiwan sempena pelancaran video baharu mereka bertajuk “Jom Taiwan!” diarahkan oleh pengarah Malaysia Ooi Shi Wei dari Golden Horse Academy dan pengarah pempengaruh dari komuniti Muslim, Neollene.

“Video itu mempamerkan daya tarikan pelancongan Taiwan melalui empat tema utama: trend bandar, eko-pelancongan, pengembaraan yang mengujakan dan pengalaman budaya.

“Nabila Razali juga berkongsi pengalamannya semasa dua lawatannya ke Taiwan sebelum ini, di mana beliau melawat beberapa tempat tarikan pelancong seperti Tanjung Bitou di Pantai Timur Laut, ladang hidrangea di Yangmingshan, Stesen Jingtong di Laluan Pingxi, dan pelbagai taman tema,” katanya .

Menurut kenyataan itu lagi, antara pengalaman Nabila ialah merasai masakan Muslim Taiwan, termasuk potongan ayam goreng yang lazat, dan menikmati Hakka Lei Cha DIY (teh yang ditumbuk).

Katanya, Nabila juga telah mencuba berbasikal di sepanjang Tanyashen Greenway di Taichung dan menaiki kereta api Laluan Pingxi semasa perjalanan lawatan yang begitu mempesonakan.

“Beliau sangat kagum dengan keindahan semula jadi dan keramahan layanan masyarakat Taiwan semasa merasai pengalaman menggunakan pengangkutan dan ketika di tempat-tempat yang dilawati.

“Acara itu turut dihadiri oleh rakan kongsi yang bekerjasama dalam video tersebut , termasuk “Silks Place Yilan,” “The Gaia Hotel,” “FamilyMart,” dan “Hot Star Large Fried Chicken.” Lebih 300 hotel, inap desa, restoran dan kedai di seluruh Taiwan disahkan Halal,” katanya.

FamilyMart mempunyai lebih 100 kedai yang menawarkan produk mesra Muslim, memudahkan pengembara Muslim untuk mencari apa yang mereka perlukan. Jenama ayam goreng bertauliah mesra Muslim pertama Taiwan, “Ayam Goreng Hot Star Large,” mendapat pujian oleh para petugas media Muslim pada majlis itu.

Biro Pelancongan Taiwan turut melancarkan risalah perjalanan Muslim baharu dan kempen pengundian “72 jam di Taiwan”.

Beliau menjemput rakyat Malaysia mengundi jadual perjalanan ke Taiwan yang mereka gemari di laman web acara tersebut.

“Peserta bakal berpeluang memenangi pakej pelancongan Taiwan selama empat hari tiga malam untuk dua orang, termasuk tambang penerbangan pergi balik,” katanya.

Biro Pelancongan Taiwan juga berharap mereka akan dapat menarik lebih ramai pelancong Muslim dari Malaysia untuk menerokai keindahan Taiwan.

“Video promosi itu akan disiarkan melalui iklan TV Malaysia, papan iklan elektronik luar, dan platform dalam talian.

“Pada bulan September, Biro Pelancongan Taiwan akan mengambil bahagian dalam Pameran Perjalanan MATTA di Kuala Lumpur, di mana Nabila akan beramah mesra bersama peminat disamping mempromosikan pelancongan mesra Muslim di Taiwan,” katanya.

Leave a Reply