KLUANG, 9 September 2024 – Jawatankuasa DAP Negeri Johor telah mengadakan satu mesyuarat penting bagi membincangkan persiapan Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Mahkota, yang bakal berlangsung pada 28 September ini.

Mesyuarat tersebut diadakan di Pejabat Jawatankuasa Perhubungan Parlimen DAP Kluang, di mana pimpinan DAP Johor bersetuju untuk memberi sokongan penuh kepada calon Barisan Nasional (BN), Syed Hussien Syed Abdullah.

Keputusan ini dilihat sebagai sebahagian daripada usaha memperkukuhkan kerjasama antara Pakatan Harapan (PH) dan Barisan Nasional (BN) di bawah payung Kerajaan Perpaduan.

Menurut kenyataan DAP Johor, semua pemimpin dan ahli parti di peringkat negeri akan dikerahkan untuk membantu kempen calon BN bagi memastikan kemenangan pada PRK tersebut.

DAP Johor mengakui betapa pentingnya PRK Mahkota dalam menentukan hala tuju politik negara, lebih-lebih lagi ketika pilihan raya umum semakin hampir. Kemenangan calon Kerajaan Perpaduan yang diterima oleh semua kaum di Mahkota diharapkan dapat menyumbang kepada kestabilan politik di peringkat persekutuan.

Selain itu, DAP Johor turut menegaskan bahawa kemenangan dalam PRK ini juga akan memperkukuhkan kerjasama antara PH dan BN di peringkat negeri, yang dilihat mampu menggerakkan Malaysia ke arah kebangkitan ekonomi yang lebih kukuh.

PRK Mahkota dianggap sebagai penanda aras penting bagi persediaan menghadapi lonjakan ekonomi kedua negara.

PRK DUN Mahkota diadakan berikutan perletakan jawatan penyandang terdahulu. Dengan kerjasama yang erat antara PH dan BN, ramai pemerhati politik melihat ini sebagai peluang penting untuk menguji kekuatan gabungan Kerajaan Perpaduan menjelang pilihan raya umum akan datang.

Leave a Reply