Kuala Lumpur, 9 September 2024 – Parti Putra Malaysia hari ini mengeluarkan kenyataan tegas berkenaan ancaman terhadap kuasa politik Melayu yang dilihat semakin terhakis dalam suasana politik semasa negara.

Menurut Hj Nasir Othman, Ahli Dewan Tertinggi parti itu merangkap Pengerusi Biro Pendidikan Parti PUTRA, beliau memberi amaran bahawa sekiranya perkara ini tidak ditangani, hanya tinggal dua lagi Pilihan Raya Umum (PRU) sebelum kuasa politik Melayu di Parlimen dan kerajaan menjadi sejarah.

Dalam satu kenyataan media yang dikeluarkan hari ini, Hj Nasir menyatakan bahawa perpecahan dalam kalangan pemimpin politik Melayu, yang digambarkan sebagai lemah dan terpalit rasuah, telah membuka ruang kepada kaum minoriti untuk terus mengukuhkan pengaruh politik mereka, khususnya menerusi sokongan padu terhadap DAP.

“Kegemilangan kerajaan Melayu yang pernah meliputi wilayah besar, kini hanya tinggal sebagai glori sejarah. Sekiranya kuasa politik Melayu terus berpecah, kita akan menjadi bangsa yang merempat di tanah air sendiri,” tegasnya.

Perpecahan Melayu Melemahkan Kuasa Politik

Kata Hj Nasir, kemerosotan kuasa politik Melayu bermula sejak PRU ke-14, apabila DAP buat pertama kalinya menyertai kerajaan.

Tempoh pemerintahan 22 bulan itu meninggalkan kesan mendalam kepada rakyat, dengan DAP dilihat mendominasi kerajaan tanpa mempedulikan sensitiviti bangsa majoriti.

Dalam PRU ke-15, DAP kembali menjadi sebahagian daripada Kerajaan Madani, kali ini dengan gabungan bersama PKR, UMNO, Amanah, serta parti-parti dari Sabah dan Sarawak.

Hj Nasir turut menekankan bahawa gabungan ini memperkukuhkan kedudukan DAP, sedangkan UMNO, yang dahulunya merupakan musuh ketat DAP, kini sanggup berkongsi kuasa.

“Tanpa sedar, mimpi DAP untuk memiliki negara ini semakin mudah dicapai melalui kerajaan ini. UMNO pula, sekadar berpuas hati menumpang kuasa,” ujarnya.

Islamophobia dan Kebangkitan Semula DAP

Hj Nasir juga membangkitkan tentang naratif Islamophobia yang dicipta oleh pihak-pihak tertentu untuk menyerang PAS, parti yang suatu ketika dahulu menjadi rakan karib DAP.

Kini, PAS dituduh sebagai menunggang agama dan dilabel sebagai ekstremis, Taliban, dan sebagainya.

Beliau juga menyatakan bahawa usaha penyatuan ummah melalui gabungan UMNO dan PAS menerusi Perpaduan Ummah telah gagal disebabkan kepentingan peribadi dalam kalangan pemimpin UMNO.

“Kegagalan ini mengecewakan rakyat yang mengharapkan perpaduan antara umat Islam yang lama terpisah akibat fahaman politik,” tambahnya lagi.

Ancaman Ideologi Liberal, Sekular dan Sosialis

Selain itu, Hj Nasir menyuarakan kebimbangannya terhadap penyebaran ideologi liberal, sekular, dan sosialis yang dilihat semakin menular dalam kalangan umat Islam, terutamanya generasi muda.

Beliau menuduh bahawa golongan ini sering menjadi benteng pertahanan kepada DAP, menyokong parti tersebut dengan memetik ayat-ayat Al-Quran dan Hadith mengikut tafsiran sendiri.

Beliau juga menempelak penggunaan Akta Hasutan dan penambahan isu 3R (Raja, agama, dan kaum) sebagai alat untuk mengawal kebebasan bersuara, terutamanya terhadap musuh politik.

Seruan Kesedaran untuk Bangsa Melayu

Kenyataan itu diakhiri dengan seruan kepada orang Melayu supaya sedar akan ancaman yang dihadapi mereka. Menurut Hj Nasir, kaum minoriti, terutamanya di bawah naungan DAP, menggunakan strategi halus untuk menormalisasi agenda-agenda yang bertentangan dengan aqidah dan budaya negara ini.

“Saya menyeru semua pihak untuk bangkit dan bersatu mempertahankan hak kita sebagai bangsa majoriti di tanah air ini. Jangan sampai kita menjadi bangsa yang merempat di negara sendiri,” tegasnya lagi.

Kenyataan tegas Parti PUTRA ini mencerminkan kebimbangan yang semakin meningkat dalam kalangan masyarakat Melayu mengenai masa depan politik dan kuasa mereka di Malaysia, dengan isu-isu perpecahan politik dan ancaman dari pihak-pihak tertentu semakin menjadi tumpuan.

Leave a Reply