editor@aatvnews.com

KUALA LUMPUR – Ketika filem ini ditayangkan di pawagam pada tahun 2014, sambutan begitu menggalakkan diterima daripada penonton.

Rentetan itu, filem Mat Tudung yang dilakonkan oleh Datuk Fizz Fairus bakal menemui penonton menerusi prekuelnya, Mat Tudung Begins.

Masih mengekalkan Fizz menerusi watak utama sebagai Johari @ Johanna, filem ini juga turut diterbitkan dan diarahkan oleh Fizz sendiri.

Fizz berkata, dia sebenarnya sudah lama merancang untuk menghasilkan filem berkenaan sejak lapan tahun lalu.

“Saya ada tanya pada pihak penerbit sebelum ini sama ada nak sambung atau tidak, tetapi tiada jawapan daripada mereka. Mungkin sebab kekangan bajet atau ada sebab-sebab lain.

“Memang saya berminat nak buat sambungannya, cuma ia di bawah produksi Showbiz dan ambil masa juga nak minta kebenaran untuk pembikinannya,” katanya.

Fizz berkata, selepas menunggu agak lama, akhirnya dia telah mendapat kebenaran daripada Datuk Norman Abdul Halim selaku penerbit Mat Tudung untuk menerbitkan sendiri filem berkenaan pada Mei tahun lalu.

Namun begitu, dia menjelaskan untuk filem terbabit, ia bukanlah kesinambungan kepada jalan cerita filem pertama.

“Akhirnya hasrat saya terlaksana selepas mendapat kebenaran untuk terbitkan sendiri, tetapi bukanlah Mat Tudung 2.

“Sebaliknya, ia adalah prekuel yang bermakna kisah yang berlaku sebelum Mat Tudung pertama dan sebab itu tajuknya adalah Mat Tudung Begins,” katanya.

Fizz berkata, menerusi filem ini ia menjelaskan tentang bagaimana Johari boleh belajar menjadi Mat Tudung dan rakan yang mencetuskan idea untuk dia menyamar.

Menjalani penggambaran di sekitar Kuala Lumpur, Damansara dan Genting Highland, Fizz berkata, ia masih mengangkat tema cerita sama iaitu tentang seorang lelaki yang menyamar menjadi wanita untuk menyelesaikan masalah yang melanda sebuah keluarga.

Dalam pada itu, Fizz menyatakan filem pertama arahannya itu menyajikan sebuah jalan cerita yang menarik serta sarat dengan elemen-elemen komedi yang mampu menghiburkan penonton.

“Untuk filem Mat Tudung Begins ini, saya percaya ia lebih kelakar berbanding yang sebelumnya dan saya yakin penonton akan terhibur.

“Selain itu, saya juga menampilkan barisan pelakon-pelakon yang hebat dan turut diserikan lagi dengan kemunculan dua orang influencer terkenal,” katanya.

Katanya, lebih menarik lagi filem itu menampilkan barisan artis  popular seperti Achey, Isyariana, Fazlina Ahmad Daud dan Kazar Saisi serta dua influencer popular media sosial iaitu Maryam Durian Kimchi dan Mimi Peri.

“Berkenaan dengan pemilihan pelakon, saya mengikut kepada trend sekarang iaitu pelakon yang ‘boleh jual’ untuk melariskan filem ini.

“Saya tak pilih secara tangkap muat kerana nak memastikan setiap pelakon mampu membawakan karakter masing-masing dengan berkesan supaya dapat memenuhi apa yang saya mahukan,” katanya.

Mengenai cabaran untuk menghasilkan filem Mat Tudung Begins, Fizz berkata apa yang paling mencabar apabila dia sendiri bertindak selaku penerbit, pengarah dan pelakon untuk menyiapkan filem terbabit.

Malah, dia sendiri mengakui bukanlah suatu perkara yang mudah untuk memikul tiga tugas sekali gus bagi memastikan apa yang dirancangnya membuahkan hasil.

“Hendak merealisasikan impian saya ini bukanlah mudah, sehinggakan saya terpaksa menunggu selama sembilan tahun.

“Saya lakukan pelbagai usaha, misalnya cari duit modal untuk pembikinan, jumpa orang sana sini dan Alhamdulillah, saya telah ditemukan dengan seorang insan yang sudi bantu saya

merealisasikannya,” katanya.

Mat Tudung Begins akan mula ditayangkan di pawagam seluruh negara pada 3 Ogos depan.

SINOPSIS

Mat Tudung Begins mengisahkan tentang seorang jejaka bernama Johari yang bekerja di sebuah hotel. Hotel tempatnya berkerja bakal menerima kedatangan juri The Forbest iaitu

sebuah badan penilai yang akan membuat penilaian sama ada hotel berkenaan layak mendapat tambahan bintang atau tidak.

Namun pihak hotel diberitahu bahawa juri akan datang secara rahsia dan membuat penilaian selama satu minggu. Ini sangat menggusarkan Abang Gee iaitu pengurus hotel terbabit.

Johari bersama rakan sekerjanya, Sabri mula mengesyaki bahawa sebuah keluarga yang datang menginap di situ adalah juri The Forbest.

Ini kerana lagak dan gerak-geri keluarga Datuk Wahab dan Datin Mun bersama anak mereka, Neesa sangat mencurigakan dan mereka tidak kelihatan seperti keluarga yang sebenarnya.

Johari juga cuba mendekati Neesa, tetapi gagal. Akhirnya Johari menggunakan kaedah menyamar menjadi seorang wanita bertudung bernama Johana, semata-mata mahu rapat dan mendekati Neesa.

By Cynthia

Leave a Reply