KUALA LUMPUR – Institut Jantung Negara (IJN) memulakan langkah baharu dalam penjagaan jantung dengan pelancaran pusat rehabilitasi pertama di Asia yang menampilkan teknologi senaman pneumatik termaju.

Kemudahan tercanggih ini menggabungkan inovasi dari Jerman, Finland dan Belanda, menawarkan pesakit sokongan yang tiada tandingan dalam perjalanan pemulihan mereka.

Pemulihan jantung ialah program tersuai yang bertujuan membantu pesakit pulih daripada pelbagai keadaan berkaitan jantung seperti serangan jantung dan pembedahan, dan mengurangkan risiko serangan jantung pada masa hadapan.

Program ini menggalakkan pendekatan holistik untuk pemulihan dengan menggabungkan latihan senaman, nasihat pemakanan, dan pendidikan tentang tabiat gaya hidup sihat jantung.

Bekerjasama dengan pengilang peralatan pemulihan dan senaman Finland HUR, Pusat Pemulihan Jantung yang diperbaharui menampilkan peralatan senaman pneumatik termaju.

Tidak seperti sistem berasaskan berat tradisional, sistem pneumatik ini menggunakan tekanan udara untuk mencipta rintangan, menawarkan pengalaman senaman yang lebih lancar dan terkawal.

Rintangan udara menjadikannya lebih mudah untuk mula mengangkat beban dan membantu memperlahankannya dengan lancar pada akhir latihan.

Memandangkan teknologi ini mengurangkan ketegangan pada sendi dan mengurangkan risiko kecederaan, menjadikan senaman lebih selamat dan berkesan.

Ketua Jabatan Fisioterapi, Khairullizam Ahmad Termizi berkata, walaupun mereka sangat menggalakkan senaman bagi golongan yang pulih daripada masalah jantung, pihaknya juga perlu mengambil kira keperluan dan kebolehan khusus pesakit.

“Peralatan baharu ini boleh disesuaikan dengan senaman supaya ia menjadi lebih baik kepada setiap pesakit yang menggunakannya.

“Dengan menggabungkan teknologi baharu seperti ini, kami berharap dapat mengembangkan lagi latihan senaman yang tersedia untuk lebih ramai orang,” katanya.

Penyesuaian yang ditawarkan oleh mesin HUR dikuasakan oleh teknologi HUR SmartTouch, yang membolehkan input program latihan dan sasaran yang diperibadikan.

Sistem ini membimbing pengguna melalui latihan dengan melaraskan tetapan secara automatik seperti ketinggian tempat duduk, rintangan dan ulangan, sambil menjejaki kemajuan pada masa yang sama.

Selain itu, penangkapan data automatik sistem memberikan pandangan berharga tentang kualiti senaman, membolehkan bimbingan dan sokongan yang berkesan untuk pesakit dan pemantauan masa nyata untuk kakitangan.

Persediaan baharu pusat itu juga termasuk Pengurus Pemulihan Jantung Lode, perisian pemantauan yang mendokumenkan data berkaitan seperti elektrokardiogram (ECG), kadar denyutan jantung dan kelajuan, yang membolehkan sehingga 16 pesakit dikesan sekaligus.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif IJN, Datuk Dr Aizai Azan berkata, matlamat mereka adalah untuk menyokong pesakit melalui setiap langkah perjalanan pemulihan mereka, memperkasakan mereka untuk mencapai potensi penuh dari segi kesihatan jantung dan kesejahteraan keseluruhan.

“Peningkatan ini menandakan komitmen berterusan kami untuk menyediakan penjagaan yang penuh ikhlas dan komprehensif yang bermakna dalam kehidupan pesakit kami,” katanya.

Sebagai tambahan kepada peralatan senaman yang canggih, Pusat Pemulihan Jantung IJN menawarkan pasukan profesional penjagaan kesihatan pelbagai disiplin, termasuk pakar kardiologi, ahli fisioterapi, pakar diet dan pakar kesihatan mental.

Pasukan ini menyediakan penjagaan holistik yang menangani aspek pemulihan fizikal, emosi dan pemakanan.

Pusat ini juga memberikan penekanan yang kuat terhadap pendidikan pesakit, menawarkan sumber dan sokongan untuk membantu individu mengamalkan tabiat gaya hidup sihat jantung.

Daripada memahami pengurusan ubat-ubatan dan mempelajari teknik pengurangan tekanan kepada menggabungkan perancangan hidangan berkhasiat, IJN melengkapkan pesakit dengan pengetahuan dan kemahiran yang diperlukan untuk menjalani kehidupan yang sihat jantung di luar perjalanan pemulihan mereka.

By Cynthia

Leave a Reply