KUALA LUMPUR – Kehadiran Duta Salam Taiwan, penyanyi dan pelakon, Nabila Razali, bersama KOL Intan Serah dan Safwan Nazri meriuhkan suasana di Matta Fair yang berlangsung di MITEC, Kuala Lumpur.

Acara selama tiga hari itu menarik ramai pengunjung ke pavilion Taiwan Tourism dan booth Salam Taiwan, yang mempamerkan kekayaan budaya serta potensi pelancongan Taiwan.

Nabila Razali telah dilantik sebagai Duta Salam Taiwan yang mempromosikan pelancongan Islamik bersempena dengan Tahun Melawat Taiwan 2025.

Semasa kehadirannya di pameran berkenaan, beliau berkongsi pengalaman menarik dari tiga lawatannya ke Taiwan.

Salah satu pengalamannya adalah penyertaan dalam penggambaran video “Jom Taiwan,” yang memaparkan pelbagai tarikan dan pengalaman di Taiwan.

Semangatnya terhadap budaya dan hospitaliti Taiwan memberi inspirasi kepada hadirin, mendorong ramai untuk mempertimbangkan Taiwan sebagai destinasi percutian.

Ditanya mengenai impresi pertamanya tentang Taiwan, Nabila menyebut satu perkataan iaitu ‘Menakjubkan’.

Nabila kemudian menerangkan beberapa tempat pemandangan indah yang telah dilawatinya yang menggambarkan maksud perkataan berkenaan.

Antaranya ialah Bitoujiao Trail untuk penggemar pendakian, Stesen Jingtong bagi mereka yang berminat dengan sejarah, dan tempat ‘healing’ seperti Sicao Green Tunnel.

“Taiwan juga bagi saya sangat sesuai untuk keluarga datang bercuti dan terdapat banyak tempat sesuai untuk dikunjungi seisi keluarga terutamanya bagi mereka yang membawa kanak-kanak.

“Kemudahan pengangkutan awam juga agak mudah didapati ditambah lagi penduduk tempatan di sini sangat ramah dan membantu.

“Bagi saya tiada masalah untuk pasangan dan keluarga bercuti membawa anak-anak datang ke Taiwan,” katanya.

Sementara itu, acara penuh meriah berkenaan turut menampilkan ucapan daripada tokoh penting seperti Pengarah Pejabat Taiwan Tourism KL; Choi Shih Pi yang menekankan kepentingan memperkukuh hubungan pelancongan antara Malaysia dan Taiwan.

Selain itu, Timbalan Wakil Pejabat Ekonomi dan Kebudayaan Taipei Malaysia; James Bu berkata, usaha kerjasama ini yang bertujuan meningkatkan pengalaman pelancongan untuk pelancong Malaysia.

KOL Intan Serah turut memberi impak besar semasa acara berlangsung. Sebagai pemain bola sepak wanita pertama Malaysia yang diiktiraf di peringkat antarabangsa, beliau membawa perspektif unik ke pameran itu.

Intan berinteraksi dengan peminat dengan berkongsi perjalanan peribadinya dalam sukan dan lakonan sambil menekankan kepentingan pelancongan dalam memperluaskan wawasan.

Keperibadiannya yang dinamik dan penceritaan yang mudah difahami memikat hadirin, menggalakkan mereka untuk menerokai bukan sahaja Taiwan tetapi juga potensi diri mereka melalui pelancongan.

Safwan Nazri pula menambahkan lagi daya tarikan acara dengan pesona dan karismanya. Dikenali menerusi kandungan interaktif di platform media sosial, Safwan berinteraksi dengan peminat dan hadirin.

Beliau berkongsi pandangan tentang perjalanan dan pengalamannya di Taiwan, menonjolkan kepelbagaian lanskap, hidangan kulinari (termasuk kegemaran tempatan yang membuatkan anda teruja), dan kekayaan budaya Taiwan.

Kehadirannya menyemarakkan lagi booth Salam Taiwan dengan penyertaan dalam cabutan hadiah secara langsung yang menawarkan hadiah menarik seperti perjalanan percuma ke Taiwan.

Kerjasama antara tokoh-tokoh berpengaruh ini dan sektor pelancongan Taiwan bertujuan untuk mempromosikan bukan sahaja pelancongan, tetapi juga pertukaran budaya antara Malaysia dan Taiwan.

Matta Fair menjadi platform ideal untuk inisiatif ini, membolehkan pengunjung mengetahui lebih lanjut tentang apa yang menjadikan Taiwan sebagai destinasi yang wajib dikunjungi oleh pelancong Malaysia.

Selain persembahan dan cabutan hadiah, kedua-dua pavilion turut memaparkan pameran interaktif yang memperkenalkan budaya Taiwan dari kraf tradisional hingga inovasi moden yang meningkatkan penglibatan pengunjung.

Hadirin juga digalakkan untuk mendalami budaya Taiwan melalui pelbagai aktiviti yang direka khas untuk semua peringkat umur.

Sebagai sebahagian daripada komitmennya untuk mempromosikan pelancongan yang selari dengan nilai-nilai Islamik, Salam Taiwan berusaha untuk mewujudkan persekitaran yang inklusif di mana semua pelancong merasa dialu-alukan sambil meneroka destinasi baru seperti “pematah hati”.

Kehadiran Nabila Razali bersama Intan Serah dan Safwan Nazri di Matta Fair adalah bukti kepada misi ini.

Dengan sokongan profil tinggi dari tokoh awam yang disayangi, jelaslah bahawa minat terhadap pelancongan Taiwan dijangka meningkat dengan ketara menjelang Tahun Melawat Taiwan 2025.

By Cynthia

Leave a Reply