Kuala Lumpur, 11 September 2024 – Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Mohd Puad Zarkashi hari ini mendesak Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli, untuk memberi penjelasan mengenai isu harga diesel di pasaran. Menurut beliau, pandangan yang dilontarkan oleh penganalisis politik Lim Sian See (LSS) tentang kejatuhan harga diesel dunia wajar mendapat perhatian segera dari pihak kerajaan.

Menurut laporan LSS, harga diesel pasaran mengikut formula Automatic Pricing Mechanism (APM) pada masa ini adalah RM2.55 seliter, lebih rendah daripada harga runcit yang ditetapkan kerajaan iaitu RM3.16 seliter. Perbezaan 61 sen ini menimbulkan persoalan besar, terutamanya apabila LSS mengira bahawa bagi setiap tangki penuh (60 liter), rakyat secara tidak langsung telah membayar subsidi sebanyak RM36.60 kepada kerajaan.

Dalam satu sesi debat podcast “Bakar Menteri” antara LSS dan Rafizi Ramli, LSS secara terbuka mempersoalkan mengapa rakyat yang harus membayar subsidi diesel kepada kerajaan. Menariknya, Rafizi tidak menafikan dakwaan tersebut, namun perdebatan tersebut masih belum disiarkan kepada umum.

Rafizi dikatakan menjawab bahawa kerajaan perlu mengutip dana daripada perbezaan harga ini untuk membiayai subsidi diesel yang disalurkan kepada penerima skim Budi Madani, satu skim bantuan yang diwujudkan kerajaan bagi membantu golongan yang memerlukan.

Puad Zarkashi, bagaimanapun, tidak berpuas hati dengan jawapan ini. Menurutnya, rakyat tidak sepatutnya dibebani untuk menanggung subsidi yang sepatutnya menjadi tanggungjawab kerajaan. “Banyak cantik formula Rafizi?” sindir Puad, merujuk kepada formula yang digunakan untuk penentuan harga diesel.

Tambah beliau, formula dan dasar subsidi ini perlu diteliti semula kerana beban ekonomi yang dihadapi rakyat ketika ini tidak wajar diperhebatkan lagi dengan polisi yang kelihatan memihak kepada kerajaan dan bukan kepada kepentingan rakyat.

Isu ini dijangka akan menjadi topik hangat perbincangan dalam kalangan rakyat dan pemerhati politik, terutamanya menjelang siaran penuh debat antara Rafizi dan LSS.

Leave a Reply