KUALA LUMPUR, 15 September 2024 – Naib Presiden UMNO, Dato’ Sri Diraja Haji Wan Rosdy Bin Wan Ismail hari ini menyatakan rasa tidak puas hatinya terhadap kenyataan Presiden PAS, Tan Sri Abdul Hadi Awang, yang dilaporkan bersedia untuk menjalin semula kerjasama dengan UMNO tetapi tanpa penglibatan Presiden UMNO, Dato’ Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Wan Rosdy menyifatkan kenyataan Abdul Hadi sebagai tidak ikhlas dan lebih mementingkan kepentingan PAS daripada perpaduan Melayu dan Islam.

Menurutnya, usaha untuk menjalin kerjasama tanpa melibatkan Presiden UMNO adalah satu tindakan yang boleh memecahbelahkan UMNO, yang menurut beliau semakin kukuh.

“Jika Abdul Hadi ikhlas, kenapa hendak ketepikan Presiden kami? Adakah ini usaha untuk memecahbelahkan UMNO?” soal Wan Rosdy dalam satu kenyataan media hari ini.

Beliau juga menegaskan bahawa UMNO sentiasa terbuka untuk mengadakan sebarang bentuk kerjasama dengan mana-mana pihak, termasuk PAS. Namun, Wan Rosdy menyatakan bahawa rundingan hanya akan dibuat sekiranya tidak melibatkan Abdul Hadi, yang dikatakan tidak ikhlas ketika Muafakat Nasional berlangsung sebelum ini.

“PAS jangan masa terdesak sahaja hendak mencari UMNO. Hakikatnya, sewaktu Muafakat Nasional berlangsung, PAS tidak ikhlas pun untuk bersama UMNO,” katanya lagi.

Sebagai Naib Presiden UMNO, Wan Rosdy menegaskan bahawa beliau tidak berminat untuk mengadakan perundingan yang membelakangkan Presiden parti dan menimbulkan perpecahan dalam kalangan ahli UMNO.

Kenyataan ini hadir di tengah-tengah spekulasi politik yang kian memuncak berkenaan potensi kerjasama semula antara UMNO dan PAS selepas hubungan kedua-dua parti dilihat renggang sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

UMNO Teguh Dengan Kepimpinan Zahid Hamidi

Wan Rosdy turut menegaskan kepentingan institusi Presiden dalam UMNO yang memimpin dan menentukan hala tuju parti. Menurut beliau, Dato’ Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi kekal sebagai ketua yang teguh dan UMNO tidak akan menerima sebarang rundingan yang membelakangkan beliau.

“Presiden UMNO berpijak tidak berkisar, bercakap tidak beralih, berani menahan uji, setia tahan dicuba, dan taat tahan dilipat,” tambah Wan Rosdy, merujuk kepada kepimpinan Zahid yang tetap utuh walaupun berdepan pelbagai cabaran.

Wan Rosdy turut mengingatkan bahawa perkembangan ini mungkin memberi impak besar kepada landskap politik tanah air, terutamanya dalam usaha menyatukan kekuatan politik Melayu-Islam.

Leave a Reply