LENGGENG, 16 Oktober 2024 – YB Datuk Hj Mohd Asna B Amin, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lenggeng, Negeri Sembilan, hari ini mengeluarkan kenyataan meminta Setiausaha Politik Kanan kepada Perdana Menteri, Dato’ Seri Shamsul Iskandar, untuk memohon maaf berikutan dakwaannya baru-baru ini mengenai Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15).

Dato’ Seri Shamsul mendakwa bahawa beliau memberi laluan kepada kemenangan Dato’ Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi di Parlimen Bagan Datok pada PRU15 kerana Perdana Menteri, Dato’ Seri Anwar Ibrahim, telah meminta beliau tidak meneruskan kiraan undi semula.

Yakin Kemenangan Dato’ Seri Zahid

Datuk Hj Mohd Asna B Amin menegaskan bahawa beliau yakin sekiranya undi dikira semula, Dato’ Seri Shamsul tetap tidak akan menang. “Jika beliau yakin akan menang, bolehkah beliau menjawab beberapa soalan seperti masjid mana beliau pernah solat di Bagan Datok atau kawasan mana beliau pernah bantu semasa banjir?” soal beliau dalam kenyataan Medianya.

Menurut Datuk Hj Mohd Asna, kemenangan Dato’ Seri Shamsul dalam PRU15 bukanlah kerana beliau disukai di Bagan Datok, tetapi kerana permainan fitnah terhadap Dato’ Seri Zahid serta pergolakan dalaman UMNO. Sabotaj politik dari dalam dan luar Bagan Datok juga dikenalpasti sebagai faktor yang memberi tekanan kepada Dato’ Seri Zahid ketika itu.

Permintaan Maaf dan Kesatuan Keluarga

Datuk Hj Mohd Asna menyeru Dato’ Seri Shamsul untuk membuat permohonan maaf kepada semua pihak yang terkesan dengan kenyataan beliau. “Meminta maaf tidak menjadikan kita hina, dan memberi maaf tidak menjadikan kita bangga. Sebaliknya, ia akan menjadikan kita lebih mulia,” kata beliau.

Beliau juga menyifatkan Dato’ Seri Zahid sebagai seorang yang pemaaf dan tidak berdendam, walaupun menghadapi banyak tekanan dan musuh yang cuba menjatuhkannya.

Proses Demokrasi dan SPR

Datuk Hj Mohd Asna menegaskan bahawa proses demokrasi di negara ini adalah telus dan semua pihak yang merasa tidak puas hati dengan keputusan pilihan raya boleh membuat bantahan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengikut saluran yang betul.

Kenyataan tersebut dilihat sebagai satu usaha untuk mengekalkan keharmonian dan kesatuan dalam kalangan ahli-ahli politik di sebalik kontroversi yang berlaku baru-baru ini.

Leave a Reply