PUTRAJAYA – ABS Greentech Sdn Bhd dengan bangganya mengumumkan pelancaran Asia Smart Farming (ASF) 2024 kali ke-2 yang akan berlangsung pada 25 hingga 27 Oktober ini.

Pengerusi ASF 2024, Datuk Syed Munshe Afdzaruddin berkata, ASF 2024 menjadi pelopor kepada persidangan dan pameran kali kedua yang diadakan ini dan akan berlangsung di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC).

“Acara itu bakal dimeriahkan oleh ahli-ahli diplomatik, teknokrat, usahawan tani, pemasar pertanian, pemain industri, ahli teknologi, dan petani muda yang berdaya usaha.

“Acara ini menyerlahkan promosi amalan pertanian pintar tanpa racun perosak yang berpotensi mengubah kaedah pertanian, yang membawa kepada hasil yang tinggi, kemampanan dan penggunaan yang lebih selamat.

Ketika acara Smart Farming yang julung kali diadakan tahun lalu, ABS Greentech Sdn. Bhd. menandatangani 11 memorandum persefahaman (MoU) dengan pelbagai pemain industri antarabangsa untuk membiayai projek dalam sektor pertanian pintar,” katanya pada majlis pelancaran program berkenaan, semalam.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif ABS Greentech Sdn Bhd, RM Ravichandar berkata, pihaknya mengumumkan komitmen pembiayaan sebanyak RM550 juta bertujuan untuk meningkatkan teknik pertanian pintar dan memupuk keselamatan makanan di Malaysia.

Dalam ASF 2024 yang akan datang, ABS Greentech menjangkakan untuk menandatangani lebih banyak MOU dengan pemain industri antarabangsa untuk membiayai projek pertanian baharu.

ASF 2024 akan mempamerkan kemajuan dalam pertanian pintar menggunakan Pengurusan Perosak Bersepadu, yang bebas daripada racun perosak.

ASF 2024 akan menyediakan platform yang kondusif untuk ahli teknologi, pemain industri, teknokrat dan jurubank untuk berkumpul.

Acara ini akan membolehkan penggubal dasar dan pemain industri menjalankan analisis perbandingan teknologi pertanian Malaysia dengan teknologi pertanian negara jiran, dalam rangka kerja meningkatkan keselamatan makanan dan menyelaraskan prinsip Alam Sekitar, Sosial dan Tadbir Urus (ESG).

Dalam pada itu, Syed Munshe berkata, pelancaran itu bertujuan untuk mengukuhkan komitmen bersama mereka dalam usaha mengubah sektor pertanian menjadi aktiviti moden dan berteknologi tinggi.

“Ini sejajar dengan Dasar Agro-Makanan Negara 2021-2030 (NAP 2.0) yang diperkenalkan oleh Kerajaan Malaysia, yang membayangkan sektor agromakanan yang mampan, berdaya tahan, dan berteknologi tinggi untuk memacu pertumbuhan ekonomi, meningkatkan kesejahteraan rakyat, dan mengutamakan keselamatan makanan dan pemakanan.

“Saya juga menggalakkan pemain industri, penyedia teknologi, dan pihak berkepentingan yang berkaitan dalam rangkaian tempatan dan antarabangsa mereka untuk mempromosikan ASF 2024 dengan menyertai sama ada sebagai peserta pameran atau peserta seminar.

“ABS Greentech, sebagai penganjur, yakin bahawa ASF 2024 akan menjadi platform yang berkesan untuk pihak berkepentingan dalam industri pertanian untuk bertukar-tukar pandangan dan pengalaman serta mempamerkan teknologi dan produk baharu dalam mengejar hasil tinggi dan pengeluaran makanan yang selamat,” katanya lagi.

By Cynthia

Leave a Reply