Kuala Lumpur, 27 September 2024 – Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO, Mohd Puad Zarkashi, hari ini membidas Isham Jalil yang mendakwa beliau dan beberapa pemimpin UMNO terlibat dalam “belajar ideologi komunis” ketika berada di China. Tuduhan ini turut dikaitkan dengan kenyataan Chegu Bard yang membuat dakwaan serupa.

Puad menafikan tuduhan tersebut dan mencabar Isham untuk membuktikan dakwaan berkenaan dengan rakaman video yang menunjukkan mereka belajar ideologi komunis di China. Beliau juga menjelaskan bahawa konsep “sekolah politik” di China disalah erti oleh Isham.

Menurut Puad, sekolah politik di China bukan sahaja untuk parti politik, tetapi juga merupakan pusat latihan untuk kenaikan pangkat dan gaji, seumpama Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN) di Malaysia.

Sekolah politik di China juga bertaraf lima bintang dan sering digunakan sebagai tempat penginapan tetamu luar negara kerana kemudahan hotel, bilik kuliah, dan peralatan audio visual yang berkualiti tinggi.

“Bila menginap di sekolah politik, itu bukan bermakna kami belajar politik. Ia tempat perbincangan pelbagai isu seperti pemodenan China dan bagaimana mereka memilih pemimpin,” ujar Puad dalam satu kenyataan.

Puad turut menambah bahawa komunis menolak demokrasi, sementara sistem republik pula menolak monarki. Sebaliknya, UMNO adalah parti yang mempertahankan institusi Raja-Raja Melayu, berbeza dengan sokongan Isham terhadap Tan Sri Muhyiddin Yassin yang masih mempertikaikan keputusan YDP Agong dalam pelantikan Perdana Menteri selepas PRU ke-15.

“Yang masih mempertikaikan kenapa YDP Agong tidak jemput dia angkat sumpah sebagai PMX ialah Muhyiddin, yang sekarang jadi idola Isham,” kata Puad.

Beliau turut mencadangkan agar Isham dan Chegu Bard dimasukkan ke dalam sekolah politik parti Bersatu, sekiranya wujud.

“Kedua-dua mereka perlu disekolahkan,” sindir Puad di penghujung kenyataannya.

Kenyataan ini dijangka akan terus menghangatkan perdebatan politik antara puak-puak yang berbeza dalam UMNO dan Bersatu, menjelang pilihan raya kecil DUN Mahkota yang semakin hampir.

Leave a Reply