Kuala Lumpur, 29 September 2024 – Selepas kekalahan teruk di Nenggiri, Isham Jalil sekali lagi berdepan dengan kritikan tajam susulan keputusan Pilihan Raya Kecil (PRK) Mahkota yang menyaksikan Barisan Nasional (BN) menang dengan majoriti lebih besar. Kritikan ini datang daripada Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO, Mohd Puad Zarkashi, yang menyifatkan Isham sebagai “juru kempen bertaraf racun makhluk perosak”.

Mohd Puad dalam kenyataan medianya menegaskan bahawa strategi kempen Isham yang menggunakan naratif DAP sebagai ancaman terhadap orang Melayu telah gagal.

“Ini kali kedua naratif DAP yang dibawa oleh Isham gagal, selepas Nenggiri, terbukti dia bukanlah seorang strategis politik yang bijak,” ujar beliau.

Isham sebelum ini turut dikritik kerana menuduh lawatan ahli politik ke China sebagai langkah menyokong ideologi komunis. Tuduhan tersebut disifatkan sebagai tidak berasas dan memperlihatkan ketidakmatangan politik Isham. Mohd Puad mengingatkan bahawa UMNO/BN telah memainkan peranan penting dalam menentang Parti Komunis Malaya (PKM) dan lawatan diplomatik yang dilakukan adalah sebahagian daripada usaha negara untuk membina hubungan diplomatik yang strategik dengan China sejak era Tun Razak.

“Lawatan persahabatan BN dan CPC (Parti Komunis China) dituduh untuk jadi komunis. Isham lupa, negara China lebih memahami hubungan ini berbanding penyokong PN yang terpedaya dengan naratif palsu,” tambah Mohd Puad.

Menurutnya lagi, Bersatu dan Perikatan Nasional (PN) lebih gemar bermain dengan isu-isu spin dan pembohongan, sedangkan doktrin yang diamalkan oleh negara-negara maju seperti China adalah “moraliti didahulukan”.

“Lebih baik PN menghantar Isham ke sekolah politik China untuk belajar etika politik yang sebenar,” sindirnya.

Kekalahan PN di PRK Mahkota ini jelas memberi tamparan hebat kepada kempen mereka, khususnya kepada Isham Jalil yang sebelum ini digantung oleh UMNO tetapi kini menjadi wajah utama Bersatu dalam pilihan raya.

Kritikan ini turut memperlihatkan tekanan dalaman dalam Bersatu, di mana Mohd Puad mencadangkan agar Isham, bersama Tun Faisal dan Chegu Bard, digantung daripada berperanan sebagai juru kempen pada masa akan datang, ekoran kegagalan strategi mereka dalam dua PRK berturut-turut.

PRK Mahkota yang disifatkan sebagai medan penting untuk menguji kekuatan PN pasca PRU, menyaksikan kekalahan yang sekali lagi mengukuhkan kedudukan BN di kawasan itu.

Leave a Reply