KLUANG, 8 September 2024 – PRK Mahkota yang akan datang mungkin akan menjadi medan pertarungan sengit, dengan pelbagai ramalan yang menunjukkan ia boleh menjadi versi “Tanjung Piai 2.0.”

Selepas kegagalan PAS dalam meminjamkan calon untuk Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), pilihan raya ini dijangka menyaksikan pertarungan yang menarik di antara UMNO dan Bersatu.

PAS, yang sebelumnya telah meminjamkan calon dalam pilihan raya sebelum ini, dilihat tidak berani kali ini. Kegagalan PAS dalam PRK Nenggiri dan kekalahan teruk yang mungkin berlaku di Mahkota menyebabkan mereka mengelak daripada bertanding.

Bersatu, kini terpaksa mencari calon lelaki mereka sendiri, menjadikannya satu ujian besar untuk menunjukkan sama ada mereka layak menjadi pengganti UMNO.

Ini adalah pertembungan pertama antara UMNO dan Bersatu dalam PRK, menjadikannya lebih menarik selepas kegagalan Perikatan Nasional (PN) dalam melawan Amanah di PRK Parlimen Pulai dan Dewan Undangan Negeri (DUN) Simpang Jeram.

Tambahan pula, PAS gagal menawan Pelangai daripada UMNO serta kehilangan Nenggiri kepada UMNO, menambah lagi ketegangan menjelang PRK Mahkota.

Sejarah menunjukkan bahawa PRK Tanjung Piai, di mana Barisan Nasional (BN) memenangi kemenangan besar, menyebabkan Pakatan Harapan (PH) berpecah dan membawa kepada Peristiwa Langkah Sheraton yang menggulingkan kerajaan PH.

Sekiranya sejarah berulang, PRK Mahkota berpotensi menyebabkan perpecahan dalam PN dan kemerosotan Bersatu, menjadikannya satu perkembangan yang perlu diperhatikan dengan teliti.

Dengan senario politik yang sentiasa berubah, PRK Mahkota menjadi penanda aras penting untuk masa depan politik Malaysia.

Leave a Reply